Internetin alkuaikoina verkkosivut kertoivat enemmän kyseisestä firmasta tai henkilöstä kuin siitä, miten heidän palvelunsa saattaisivat palvella sivustolla kävijää. Sivustojen design oli usein räikeää ja sekavaa. Kaikki värit ja ominaisuudet olivat asetettuina päällekkäin, mikä loi sekavan vaikutelman käyttäjän kannalta.

Internetin uutuudenviehätys on kuitenkin nyt kadonnut, minkä johdosta sen mahdollisuuksia on alettu ymmärtää paremmin. Tämän laajemman tietouden johdosta vaatimukset nettisivustoille ovat nousseet.

Design ja ilmapiiri

pretty-website-webpage_75103258Verkkosivujen ensimmäinen tehtävä on saada kävijä jäämään, jotta hän ostaisi tuotteita tai kiinnostuisi palveluista. Yllättävän isoa osaa tässä kokonaisuudessa näyttelevät käyttäjäkokemus ja sen herättämä tunne. Kävijän tulisi tuntea olonsa mukavaksi ja tervetulleeksi samalla tavalla kuin hän saapuisi mukavaan paikkaan tai kutsuvaan kotiin.

Ison osan tästä vaikutelmasta muodostaa se, miltä sivustosi näyttää. Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että verkkosivuja selataan mobiilisti paljon enemmän kuin ennen. Sivuston suunnittelussa kannattaa pitää mielessä, että niiden tulee näyttää hyvältä ja toimia moitteettomasti millä laitteella tahansa.

Liiketoiminnasta riippuen kannattaa muistaa, että käyttäjät tuntevat hyvin erilaisia teknologioita. Saattaisikin olla hyvä vaihtoehto tehdä sivustosi toimivaksi niiden edelläkävijöille, jotka haluavat selata verkkosivuja esimerkiksi kellossaan.

Yllättävän suurta osaa näyttelee myös typografia. Käytetty fontti ja väri vaikuttavat suuresti tekstin luettavuuteen. Kukaan ei halua lukea artikkelia, joka on liian pientä tai jonka väri katoaa taustaan. Musta teksti valkealla pohjalla ja tarpeeksi suurella fonttikoolla on yllättävän toimiva ja aina hyvä vaihtoehto.

Elävyyttä kuvilla ja videoilla

Suurin osa verkkosivujen viestinnästä hoidetaan myös upeilla ja näyttävillä kuvilla. Nykyajan teknologia tarjoaa tähän runsaasti erilaisia mahdollisuuksia. On kuitenkin hyvä jälleen muistaa, että sivuja selataan monenlaisella eri laitteella, joten esimerkiksi videoiden tulisi toimia yhtä hyvin tietokoneelta kuin puhelimestakin katsottuna.

Parhaimmillaan sivujen kuvamaailma elävöittää ja piristää kokonaisuutta ja niiden sanomaa. Videoissa voidaan kertoa enemmän yrityksestä. Vaihtoehtoisesti ne voivat näyttää lyhyesti, miten esimerkiksi nappi ommellaan tai mitä luova prosessi pitää sisällään. Nämä vaihtoehdot riippuvat tietenkin täysin verkkosivujen aihepiiristä.