Ilman internettiä ei olisi kumppanuusmarkkinointia eli affiliate-markkinointia kuten siitä maailmalla puhutaan. Se on yksi markkinoinnin muodoista, ja hyvä keino saada lisää näkyvyyttä omalle verkkobisnekselleen. Ja myös helposti toteutettavissa. Kumppanuusmarkkinoissa on yleensä kolme osapuolta. On myyjä eli vaikkapa jokin yritys, asiakas sekä markkinointikumppani. Myyjä asettaa markkinointikumppaninsa sivulle mainoksen, jota klikkaammalla asiakas pääsee myyjän sivulle ja riippuen sopimuksen osapuolten välisestä sopimuksesta, markkinointikumppani hyötyy tästä jollakin tavalla. Joskus riittää että asiakas vain käy myyjän verkkosivuilla ja tilaa vaikkapa uutiskirjeen tai liittyy postituslistalle. Toisessa sopimusmuodossa markkinointikumppani hyötyy jos asiakas tekee jopa tilauksen myyjän sivuilta. Kumppanuusmarkkinointi yrityksiä voi katsastaa affiliate-verkosta, joita Suomessa ovat esimerkiksi TradeTracker sekä EuroAds.

Kumppanuusmarkkinointikaveriksi kannattaa valita yritys tai toimiala, joka kiinnostaa ihmisiä. Yksi kasvavista aloista tällä hetkellä on kasinopelaaminen verkossa ja luonnollinen valinta markkinointikumppaniksi voisi olla esim. CasinoEuro. Sillä on pitkä historia pelien parissa jo vuodesta 2002, siihen luotetaan ja se on myös asiakkaita kiinnostava kokonaisuus. Tyytyväisiä asiakkaita on yli puoli miljoonaa Euroopan alueella ja se onkin yksi suurimmista onlinekasinoista joita tältä alueelta löytyy tarjoten pelattavaa liki 150 pelin voimin. CasinoEuron mainokset sopisivat hyvin jonnekin peleihin liittyvälle sivulle, jossa käy päivittäin paljon täysi-ikäisiä pelaajia, esimerkiksi vaikka peliarvosteluihin keskittynyt sivusto.

Mutta jos olet muotiblogin pitäjä, sivullasi käyviä vierailijoita tuskin kiinnostaa nettipelaaminen (vaikka mistä sen tietää) joten ehkä jokin toinen teollisuuden ala olisi silloin sopivampi, kuten esimerkiksi vaatteet. Monet tunnetut muotiketjut käyttävät tätä markkinointimuotoa ja mikä olisikaan luonnollisempaa kuin nähdä juuri vaateliikkeiden mainoksia vaateaiheisen blogin sisällä ja etenkin vielä jos blogin pitäjä kirjoittaa juuri niistä vaatteista joita se myös mainostaa. Mikä olisikaan parempi houkutin saada ihmiset tilaamaan vaikka uusi kevättakki, jos bloggaaja itse on ostanut saman ja pukenut sen ylleen kuvien kera. Näin asiakkaat saavat realistisemman kuvan miltä takki voisi näyttää tavallisen ihmisen päällä, ei pelkästään muotikuvissa.

Kuten huomaat, vaikeasta sanastaan huolimatta affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi onkin verrattain simppeliä ja hyvä keino tienata hieman extraa sivujen pidon yhteydessä. Se on myös muuten ala, johon törmää joka paikassa. Myös sosiaalisessa mediassa sitä hyödynnetään jonkin verran.