Erilaisilla liikelahjoilla tarkoitetaan usein yrityksien logoilla varustettuja tuotteita. Nämä liikelahjat tunnetaan myös nimellä yrityslahjat tai asiakaslahjat. Kyseessä on helppo tapa levittää yrityksen omaa brändiä. Axon Profil tarjoaa tuotteita liikelahjoiksi erilaisille organisaatioille. Tällä tavoin voidaan myös rakentaa organisaation brändiä ja tehdä sitä näkyvämmäksi.
Tuotteita on mahdollista saada yrityksen omilla logoilla painatettuna. Tuotevalikoimista löytyy esimerkiksi vesipulloja ja kangaskasseja. Liikelahjan kanssa voi myös mokata, jos viet vääränlaisen lahjan vaikkapa toiseen maahan, voi vastaanotto olla hieman eri kuin mitä olisit toivonut.
Mahdollisuuksia mihin vain
Lahjamuodossa tapahtuvaa mainontaa voi hyödyntää niin pienet kuin suuretkin yritykset. Usein lahjan antaminen liittyy johonkin juhlaan tai tapahtumaan, kuten esimerkiksi asiakkaan joululahjoihin.
Kumppaniksi mainoslahjojen hankintaan kannattaa ottaa sellainen yritys, joka tarjoaa teidän yritykselle mieluisia tuotteita. Samalla myös yrityksen tarjoama palvelu on tärkeää. Esimerkiksi voi olla hyödyllistä, että yritys, jolta myyntituotteet ostetaan, osaa myös esimerkiksi muokata teidän logonne sopivaan muotoon tai tarjoaa esimerkiksi konsultointia, minkälaiset lahjat voisivat sopia teidän yrityksellenne.
Erilaiset liikelahjat ovat tarkoitettu vahvistamaan vanhoja liikesuhteita, mutta myös toimimaan uusien solmimisessa. Liikelahjat voivat tarjota parempaa näkyvyyttä kuin esimerkiksi tv-mainokset. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon lahjaa mietittäessä kohdemaan kulttuuri ja tavat.
Liikelahja voi olla myös aineeton. Erilaiset trendit lahjojen suhteen nostavatkin aika ajoin päätään. Esimerkiksi tällä hetkellä suosittua on, että liikelahja ei saa olla ylibrändätty. Trendiseikat ovatkin tärkeitä, kun mietitään yrityksen omaa profiilimarkkinointia.
Liikelahjojen pitäisi olla sellaisia, että asiakas tai yleisemmin kohdeyleisölle jää toimintasi mieleen positiivisessa mielessä. Muistamme asioita paremmin, mitä useammin näemme esineet tai asiat. Tämän vuoksi on hyvä miettiä sellaisia esineitä ja tavaroita, joita ihmiset käyttävät usein, mieluusti päivittäin. Usein käytettyjä esineitä ovat esimerkiksi kynät, lippikset tai kännykän suojakotelot.
Aineellinen vai aineeton hyödyke?
Liikelahjan ei kuitenkaan tarvitse olla fyysinen esine, vaan aineellisen hyödykkeen lisäksi kyseeseen voivat tulla myös aineettomat hyödykkeet. Aineeton hyödyke kokemus tai elämys voi jäädä kohdeyleisölle todella hyvin muistiin antaen positiivisen ja eettisen kuvan yrityksestäni. Aineettomat hyödykkeet on syytä muistaa varsinkin, kun nykyään entistä enemmän korostuvat kestävän kehityksen periaatteet.
Laadukkaat tuotteet
Kuitenkin, jos ja kun päädyt fyysiseen liikelahjaan valitse laadukas ja kestävä tuote. Sellainen, jota voi käyttää useamman kerran ja tuotteen valmistaminen on tehty laadukkaista raaka-aineista. Tämän vuoksi kannattaa valita tuote sellaiselta toimittajalta, joka on perehtynyt liikelahjojen toimittamiseen ja osaa huomioida muuttuvat trendit sekä erilaiset kohdeyleisöt. Laatuun satsaamalla valinta harvemmin menee pieleen.