Ehdottomasti tärkeintä verkkosivussa on sen sisältö. Mitä verkkosivu antaa kävijälle? Antaako verkkosivu kävijälle sen, mitä hän sieltä etsi? Jos potentiaalinen kävijä etsii itselleen uusia kenkiä, tulisi hyvän verkossa olevan kenkäkaupan tarjota hyviä ja miellyttävän näköisiä kenkiä. Jos kävijä puolestaan haluaa lukea luotettavia uutisia, täytyy mediasivun tarjota niitä. Kaiken lähtökohtana on se, että verkkosivu ei plagioi, se tarjoaa faktatietoa ja sekä tuntuu että oikeasti on luotettava. Tällä tavoin myös ensimmäistä kertaa sivulle tulleet löytävät sinne uudelleen.Uutta verkkosivua luodessaan kannattaakin tehdä huolellinen suunnitelma sen sisällöstä. Mikä on sen kohdeyleisö? Mitä verkkosivu tarjoaa? Millä keinoin? Kuinka paljon sisältöä sivulla on? Ketä sivu kiinnostaa?
Käytännön asiat
Uutta verkkosivua tehdessä täytyy ensin valita pohja, johon sivu tehdään. Jos tekijä on koodaustaitoinen, on valinnassa paljon vaihtoehtoja ja tällöin sivu on mahdollista muokata täysin mielensä mukaan. Koodaus ei kuitenkaan ole missään nimessä välttämätöntä, sillä netissä on paljon erilaisia verkkosivuntarjoajia, joiden asiakkaaksi voi ryhtyä. Hyviä verkkosivupohjia ovat esimerkiksi WordPress, Squarespace ja Wix. Kaikki nämä ovat ennemmin tai myöhemmin maksullisia, mutta niistä maksettava hinta on pieni verrattuna siihen, mitä ne tarjoavat.Verkkosivua suunnitellessa on myös tärkeää miettiä, miltä verkkosivu näyttää ja kuinka helppo sitä on käyttää. Tänä päivänä täytyy ottaa tietokoneen näytön lisäksi huomioon mobiili ja erilaiset padit. Mobiili erityisesti kasvattaa suosiotaan koko ajan ja verkkosivun täytyy olla tarpeeksi yksinkertainen, jotta käyttökokemus on tarpeeksi mukava mobiilissakin.Sivun estetiikka on myös tärkeää. Värivalinnat, asettelu, kuva ja typografia vaikuttavat paljon siihen, millaisia reaktioita, ajatuksia ja tunteita sivu kävijässä aiheuttaa. Kaikki sivulla viestii jotain ja tärkein haettava reaktio on luotettavuuden tuntu. Sivun ulkonäön täytyy myös sopia sisältöön, eli tuotteen brändiin tai tarjottavan tiedon laatuun.
Kävijöiden haaliminen
Jotta verkkosivulla voi tehdä tuottoa, se vaatii kävijöitä. Kävijöitä voi hankkia monin eri keinoin, mutta tärkeintä on verkostoituminen. Sivu täytyy tehdä tunnetuksi oikeissa paikoissa. Missä kohderyhmä liikkuu?Sosiaalinen media on helppo paikka sivun nimen esiin tuomiselle. Sosiaalisen median strategia on muutenkin järkevää tehdä huolella. Verkkosivun tekijän kannattaa miettiä, mitä sosiaalista mediaa hänen käyttäjäkuntansa käyttää, mihin luoda tilit, mitä niillä julkaista ja kuinka usein.Sivua voi myös rahoituksen avulla mainostaa. Mainoksia voi ostaa erilaisten mainosohjelmien kautta, jotka sijoittavat sivun mainokset toisille sivuille. Mainosohjelmat valitsevat sijoituspaikoiksi sivuja, joiden sisältö sopii mainostettavan sivun sisältöön ja joiden kautta siten sivuille tulee luultavasti oikeanlaisia kävijöitä. Mainossopimuksia voi myös luoda itsenäisesti yksittäisten toimijoiden kanssa ja saada mainoksensa vaikka kuuluisan vloggarin videon perään.
Tulot
Yleisimmät tavat saada verkkosivusta tuloa ovat mainostulot sekä verkkokauppa. Jos sivu myy jotain, on hyvän verkkokaupan luonnollista saada tuloja myymistään tuotteista. Sivut jotka puolestaan tarjoavat muunlaista sisältöä, esimerkiksi tietoa, saavat tuloja sivuillaan olevista mainoksista.Mainoksista saa tuloja joko klikkausten tai katselukertojen perusteella. Sivuilleen voi myös hankkia sponsoreita.
Onnistuneita verkkosivuja
Ennen oman verkkosivun luomista kannattaa tutustua muihin sivuihin ja vielä mielellään sellaisiin jotka ovat onnistuneet saamaan suuren kävijäkunnan. Alla esittelemme kolme esimerkkiä menestyneistä ja kaikin puolin onnistuneista verkkosivuista.
- Ebay on varmaan kaikkien tuntema, maailmanlaajuisesti toimiva verkkokauppa, jonka liikevaihto on nyt yli kahdenkymmenen vuoden jälkeen neljä miljardia dollaria. Sivua on helppo käyttää, se tarjoaa suuren valikoiman laatutuotteita eri hintakategorioista ja on tunnettu luotettavuudesta. Ebayn etusivu toimii katalogina, josta tulee sama tuntu, kuin selailisi kotiin tullutta mainoslehtistä. Ostajat innostuvat. Yläpalkeista saa valita tuotekategorian, josta löytää jokainen etsimänsä tuotteen. Tilausohjeet ovat selkeät ja tavara tulee perille.
- PokerStars on luotettava ja tunnettu pelisivusto. Se on maailman suurin nettipelihuone ja tunnetaan laadukkaista peleistään. Sekin esittelee ensimmäisenä etusivullaan suosittuja pelivaihtoehtoja, joista valita kiinnostavin. Pelit toimivat moitteettomasti ja sivulla on paljon tehtävää. Luottotiedot voi luovuttaa huoletta, sillä sivu huolehtii asiakkaistaan. Ulkonäkö on selkeä ja miellyttävä.
- Microsoft puolestaan edustaa verkkosivuista palveluntarjoajaa, joka auttaa jokaista käyttäjäänsä pulmassa kuin pulmassa. Erityisen selkeä sivu toimii lukemattomilla kielillä. Sieltä voi ostaa Microsoftin tuotteita ja hakea toimivasta asiakaspalvelusta apua ongelmatilanteissa. Microsoft tarjoaa paljon tuotteita, jotka esitellään yksityiskohtaisesti ja joita suositellaan oikealle kohderyhmälle. Tukipuolelta voi hakea apua monin eri keinoin.